Dry Pad - Åsas produktidé skapar högre levnadsstandard

Under många år såg Åsa Söderlind hur patienter drabbades av svamp och hudirritationer, orsakat av fukt på svåråtkomliga ställen. Hon fick en idé som tillsammans med Entreprenörsarenan i Uddevalla (där Åsa bor och arbetar) utvecklades, testades och sedan blev till den unika produkten Dry Pad.

Kunskap inom vård och omsorg finns det gott om på Åsa Söderlinds cv. Som ung tonåring var hon anhörigvårdare för sin far. Även om hon från början inte tänkt arbeta inom vården, tog hon ändå steget in i yrket. En praktikplats på ett serviceboende i Uddevalla blev avstampet och 1994 utbildade hon sig till undersköterska. Den rollen har hon aldrig velat lämna sedan dess.

– Jag har fått många frågor om jag inte ska utbilda mig vidare till sjuksköterska eller bli chef. Men jag vill finnas till för andra och det är på golvet jag känner att jag kan förändra människors liv och bidra till deras välmående, säger Åsa Söderlind.

Samma rutiner som alltid

Under åren som Åsa har jobbat på vård- och omsorgsboenden har hjälpmedel och utrustning utvecklats med tiden. Men på ett område har hon aldrig sett någon förändring och det har ständigt hanterats på samma sätt – problemet fukt och svamp i hudveck, armhålor och liknande ställen på kroppen.

– Jag har varit med i över 30 år och man har alltid gjort likadant. Det har pudrats med potatismjöl och lagts kompresser eller sönderrivna lakan mellan tår, under bysten och i armhålor för att få bort fukt. Och svamp har behandlats, men på ett sätt som inte absorberar fukten.

Idé från golvet
Åsa hade en idé om en fuktabsorberande produkt som skulle vara enkel och behaglig att applicera på svåråtkomliga hudområden. Den skulle också fungera förebyggande genom att skapa en miljö på huden som svamp inte trivs i. När ett projekt i Uddevalla kommun dök upp, fick hon chansen att ta sin idé vidare.

– De ville ha nya uppslag från oss på golvet och med min idé fick jag möjligheten att arbeta med Entreprenörsarenan och där igenom träffa en produktdesigner som hjälpte mig med den fort satta utvecklingen. När vi skulle presentera produkten för olika företag kom jag i kontakt med ABENA Sverige.

Från handgjort till lansering

Efter den första presentationen fick Åsa tillgång till material som hon och hennes arbetskamrater klippte för hand till egna produktprover. Dessa testade hon sedan framgångsrikt på några av sina vårdtagare och då tog produktutvecklingen fart på allvar. Produktens unika, bananliknande form var en nyckelfaktor som resulterade i att den passar bra att ha i hudveck, då den följer kroppens former. När ABENA Sverige sedan gjorde egna tester i närområdet, blev reaktionerna väldigt positiva. En ny lösning på ett gammalt problem var ett faktum och Dry Pad lanserades på marknaden.

– Med Dry Pad minskar du risken för att få hudsvamp, klåda och svidande, eller att det gör ont när du tvättar dig. Och det är ju verkligen något som skapar högre levnadsstandard, konstaterar Åsa Söderlind.

Ytterligare användningsområden utanför vården

Dry Pad fortsätter att imponera genom att visa sig användbar i andra sammanhang än vården. Vid cykelturen under hjälmen mot den svettiga pannan, under fuktiga fötter.