Etiskt uppförande
ABENA har gjort det möjligt att anmäla alla misstänkta oetiska beteenden, såsom ekonomisk brottslighet, allvarliga brott mot säkerheten på arbetsplatsen, fysiskt våld, hotfullt beteende eller sexuella trakasserier.
Om du är anställd på ABENA, affärspartner eller på annat sätt knuten till ABENA är du välkommen att använda ABENAs visselblåsarlinje för att anmäla misstankar om oetiskt agerande.
För att säkerställa en professionell hantering av sådana anmälningar har vi ingått ett samarbete med GotEthics. När du skapar en anmälan görs detta genom en hemsida på internet. Din anmälan kommer sedan att vidarebefordras till ABENA. Det är upp till dig att bestämma vem anmälan skickas till: om den ska skickas till ordföranden för ABENA Group, vår VD eller internrevisionsteamet. De kommer sedan att godkänna och övervaka all efterföljande hantering av det du har anmält.
Den information du lämnar kommer alltid att behandlas strikt konfidentiellt. Vi tar även emot anonyma hänvisningar som kommer att hanteras på samma sätt som all annan kommunikation.
Alla personuppgifter kommer att hanteras i enlighet med gällande regler om den enskildes integritet, och kommer endast att användas i samband med hanteringen av det anmälda ärendet.
Du kan känna dig trygg när du skickar in en anmälan via GotEthics. En anmälan som görs i god tro kommer aldrig att leda till negativa konsekvenser för dig eller mötas av repressalier. Visselblåsarsystemet får dock inte missbrukas. Grundlösa rapporter som har lämnats in i syfte att skada eller misskreditera en kollega eller tredje part kan leda till disciplinära påföljder eller rättsliga åtgärder.
Vi värdesätter ditt stöd och samarbete för att hjälpa ABENA att växa som ett företag som tar etiska fall på allvar – oavsett hur du är ansluten till organisationen.
Hur du använder visselblåsarlinjen
- Din anmälan kommer alltid att behandlas konfidentiellt.
- Du kan välja att vara anonym.
- Misstankar som anmäls i god tro kommer aldrig att leda till repressalier.
- Oavsett typ av anmälan kommer den att behandlas med professionalism.
- Vi kommer alltid att följa upp en anmälan.
- All kommunikation kommer att gå via visselblåsarlinjen, så spara ditt ärendenummer och lösenord för att kunna logga in.
Etiska riktlinjer
ABENAs företagskultur styrs av våra etiska riktlinjer. Riktlinjerna hjälper våra medarbetare att förstå vad varje individ kan och bör rapportera. Syftet är att stödja medarbetaren att fatta rätt beslut, även om det rätta beslutet kanske inte alltid är det enklaste.